ONDERWEG Na een overheerlijk ontbijt in onze B&B in Lübeck verlaten we deze stad, op weg naar de volgende bestemming. WISMAR - Hanzestad Opeens zien we Wismar op de borden en we besluiten meteen dat we van de grote weg af gaan om deze plaats te bezoeken. Daar aangekomen parkeren we op een grote parkeerplaats vlakbij de haven. Als ik de foto's op de telefoon check dan zijn we hier ook in 2008 geweest. We gaan eens kijken wat er allemaal veranderd is. We lopen eerst richting haven en sommige gebouwen komen in onze herinnering weer duidelijk naar boven. In de haven zelf is er best veel veranderd en veel bijgebouwd. Als ik enkele schepen fotografeer worden we aangesproken door een gepensioneerde zeekapitein die ons uitnodigt om aan boord te komen. ZOMAAR EEN VERRASSING Hij leidt ons rond en vertelt over het zeilschip. Het is een houten schip uit de 19e eeuw waar vroeger de loodsen meevoeren de zee op in een periode dat er nog geen communicatie was. De bedoeling was dan dat ze een schip die de haven aanstuurde aanklampten om een loods aan boord te zetten. Er waren namelijk 8 loodsen aan boord en 4 bemanningsleden. Zo bleef het schip op zee tot de laatste loods overgezet was op een vrachtboot die de haven aan ging doen. Later is de boot door allerlei omzwervingen terecht gekomen op het eiland Rügen waar oude scheepslieden zich uiteindelijk ontfermden over het oude vervallen schip en het weer opknapten. Momenteel doet het dienst als klein cruiseschip in landen rond de Oostzee. Na deze zeer leuke rondleiding op de boot gaan we naar het centrum, waar we op een terras aan de historische markt koffie drinken. We wandelen rond een uurtje of half 1 weer naar de auto. Ik app Reinhart en vraag of we later kunnen inchecken omdat we eigenlijk ook wel naar Schwerin willen. Hij antwoordt dat dat goed is. Dag 4 - SchwerinONDERWEG We gaan op ons gemak naar Schwering en houden onderweg een picknickstop. We eten een broodje en drinken wat. Daarna gaan we verder. Het is opvallend rustig op de weg. We hebben geen haast dus ik rijd met een gangetje van 100 km naar onze volgende bestemming. Mooie omgeving hier. Glooiend landschap en heel veel koolzaad. Een mooi gezicht al dat geel. SCHWERIN Tegen 13 uur rijd ik Schwerin binnen en ik zoek een parkeerplaats tegenover het kasteel. We hebben geluk omdat het geen hoogseizoen is. Genoeg parkeerplaatsen. We stappen uit en lopen rond het kasteel en bezoeken ook de tuinen. We zitten een tijdje in de tuin en later aan het water, waar we een lekker stukje fruit eten. Na 2 uurtjes hebben we het gezien. We stappen in de auto en rijden door naar Rostock. GESCHIEDENIS Schwerin wordt omringd door meren. Het grootste van deze meren, het Schwerinermeer, omvat een gebied van 60 km². In het midden van het merengebied is er reeds in de 11e eeuw een Obodritische nederzetting geweest. Schwerin werd rond 1012 tot 1018 voor het eerst vermeld als Zuarina. In 1160 versloeg Hendrik de Leeuw de Obodriten en veroverde Schwerin. De stad werd later uitgebreid tot een krachtig regionaal centrum. In 1358 werd Schwerin een deel van het hertogdom Mecklenburg. Het zou vanaf nu zetel van de hertogen zijn. Rond 1500 werd de bouw van het kasteel van Schwerin begonnen; het was hier waar de hertogen verbleven. Na de splitsing van Mecklenburg (1621) werd Schwerin de hoofdstad van het hertogdom Mecklenburg-Schwerin. Tussen 1765 en 1837 was de stad Ludwigslust de hoofdstad, waarna Schwerin opnieuw de status van hoofdstad kreeg. Van 1949 tot 1990 maakte de stad deel uit van de communistische DDR. Toen de Duitse deelstaat Mecklenburg-Voor-Pommeren in 1990 werd gevestigd, werd Schwerin wederom de hoofdstad.
0 Comments
Leave a Reply. |
Noord Duitsland
|